Thursday, May 30, 2013

به مناسبت هزارمین روز حبس و تولد ۵۰ سالگی نسرین ستوده

به مناسبت هزارمین روز حبس نسرین ستوده

رضا خندان همسر نسرین ستوده: نگاه عموم به زندانیان سیاسی همانند نگاه به قهرمان‌های ملی است


Nasrin 3

رضا خندان : نگاه عموم به زندانیان سیاسی همانند نگاه به قهرمان‌های ملی است. این نگاه و داوری عمومی مختص به جمع‌های سیاسی و فرهنگی نبوده و کاملا عمومی است. کافی است گشتی در خیابان بزنیم, به مراکز تفریحی و خرید و یا مدارس و مراکز آموزشی مراجعه کنیم و نگاه گرم و مهربانانه ی آنان را…


رضا خندان همسر نسرین ستوده در هزارمین روز حبس این زندانی سیاسی که با تولد ۵۰ سالگی وی نیز همزمان شده است، نوشت : نگاه عموم به زندانیان سیاسی – جدای از شخصیت حقیقی و زیستی آنان که اجازه ی ورود به آن را نداریم- همانند نگاه به قهرمان‌های ملی است. این نگاه و داوری عمومی مختص به جمع‌های سیاسی و فرهنگی نبوده و کاملا عمومی است. کافی است گشتی در خیابان بزنیم, به مراکز تفریحی و خرید و یا مدارس و مراکز آموزشی مراجعه کنیم و نگاه گرم و مهربانانه ی آنان را ببینیم.


همسر نسترین ستوده ادامه می دهد : حتی فضای عمومی قوه ی قضاییه و نوع نگاه پرسنل آنجا نیز همین داوری را در مورد زندانیان سیاسی دارند. تردیدی ندارم که قضات و بازجوهایی که عامل بازداشت و محکومیت اینها هستند نیز برخلاف آنچه از خود بروز می دهند، فکر می کنند.


نسرین ستوده فعال حقوق بشر سرشناس و وکیل دادگستری از سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۹ در بازداشت است. او به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل شش سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.


متن دلنوشته رضا خندان همسر این زندانی سیاسی که در صفحه ی فیس بوک وی منتشر شده، به شرح زیر است:


امروز ۹ خرداد، سالروز تولد ۵۰ سالگی نسرین دقیقا ۱۰۰۰ روز از بازداشت و محکومیت غیرقانونی او سپری می شود.


غیر قانونی به این دلیل که تا امروز هیچ عنوان مجرمانه‌ای نتوانسته اند به او منتسب کنند. این را، هم بازجوها – که متاسفانه حرف اول را در قوه قضاییه می زنند – هم قضات و بازپرس‌ها و هم مردمی که بیرون از این مجموعه صبورانه نظاره گراند به خوبی می دانند. و واقعیت این است که نوع نگاه عموم و داوری آنهاست که تعیین کننده است.


نگاه عموم به زندانیان سیاسی – جدای از شخصیت حقیقی و زیستی آنان که اجازه ی ورود به آن را نداریم- همانند نگاه به قهرمان‌های ملی است.


این نگاه و داوری عمومی مختص به جمع‌های سیاسی و فرهنگی نبوده و کاملا عمومی است. کافی است گشتی در خیابان بزنیم, به مراکز تفریحی و خرید و یا مدارس و مراکز آموزشی مراجعه کنیم و نگاه گرم و مهربانانه ی آنان را ببینیم.


این نگاه شامل افکار عمومی در ادارات، مراکز دولتی و حتی تشکیلات قضایی نیز می شود.


این را به عنوان کسی میگویم که اینها را به چشم خود، می بیند. حتی فضای عمومی قوه ی قضاییه و نوع نگاه پرسنل آنجا نیز همین داوری را در مورد زندانیان سیاسی دارند.


تردیدی ندارم که قضات و بازجوهایی که عامل بازداشت و محکومیت اینها هستند نیز برخلاف آنچه از خود بروز می دهند، فکر می کنند.


ماه خرداد تولد بسیاری از زندانیان سیاسی است. نامشان را نمی برم، چرا که بیم آن دارم نام کسی از قلم بیفتد. همینجا زادروز همه ی خردادیان را تبریک می گویم.


 


منبع: کلمه


 



به مناسبت هزارمین روز حبس و تولد ۵۰ سالگی نسرین ستوده

No comments:

Post a Comment