Monday, May 6, 2013

ناگفته ها و راز زندانی شدن دانشمند هسته ای امید کوکبی

93a41dc6c27d8e6455e60e16ac28f162 235x274  پس از گذشت دو سال و نیم حبس، امید کوکبی، دانشمند و نخبۀ زندانی، در نامه ای به همکلاسی اش دکتر علی شریفی راز زندانی شدنش را برملا کرد. وی پس از تحمل نزدیک به دو سال و نیم حبس و فشارهای سخت، ناگفتنی ها را با ارائه دو سند مهم گفت.


به گزارش جرس، این دانشمند و نخبه جوان، در نامه به نکاتی اشاره کرده که حکایت از تداوم فشارها برای همکاری وی با سیستم امنیتی و نظامی کشور دارد.

وی دو سند یکی مدرک ارائه بورس تحصیلی سازمان انرژی اتمی و دیگری برگ ملاقات روز قبل از دستگیری با مسئولین آن سازمان و شرح ماوقع را نیز به پیوست آن ارائه داده است.

کوکبی در نامه اش یادآور شده است که این حکم ده ساله نه برای خطای رفته از کسی، بلکه تنبیهی است برای کسی که حاضر نشده است بخاطر اعتقادش به “آزادی انتخاب شخصی برای برگزیدن مسیر زندگی شخصی اش” در داخل سیستم امنیتی و نظامی علی رغم ارائه انگیزه های مالی و فنی فراوان آن مشغول به کار شود.

دکتر امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه آستین تگزاس آمریکاست که در بهمن ماه سال ۸۹ به هنگام خروج از ایران در فرودگاه تهران بازداشت و به اتهام ارتباط با دول متخاصم مدت ۳۶ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی گذراند و از آن زمان تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در بند ۳۵۰ زندان به سر می‌برد.

این دانشمند جوان ایرانی در طول دوران تحصیل خود با کسب مدارج عالی و کسب مقام در المپیادهای کشوری درخشید و با رتبه بیست و نهم در رشته دکترای پیوسته فیزیک به دانشگاه شریف راه یافت.

وی پس از پایان دوره لیسانس در دو رشته فیزیک و مهندسی مکانیک به علت رویکرد تجربی درفیزیک و علاقه به تکنولوژی های جدید در فیزیک اتمی به خارج از کشور رفت. دوره فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته فیزیک اپتیک و فوتونیک در اسپانیا به اتمام رساند و سپس برای طی دوره فوق دکترا به دانشگاه تگزاس، که معتبر‌ترین دانشگاه در این رشته است، دعوت شد و تحقیقات فوق دکترای خود را از سال ۸۹ در آن دانشگاه شروع کرد.

تخصص و اطلاعات علمی بالای امید کوکبی در رشته فیزیک لیزر (که در ایران منحصر به فرد بوده و در صنایع اتمی کاربرد بسیار دارد) باعث شده است تا مقامات امنیتی سعی در جذب وی برای همکاری کنند که همواره با امتناع وی روبرو شده اند.

دکتر امید کوکبی تاکید کرده است که تمایلی به ورود به پروژه‌های طبقه بندی شده ندارد و می خواهد فعالیت‌های علمی خود را در دانشگاه ادامه دهد.

پاسخ رد به این درخواست ها نهایتا منجر به بازداشت و تهدید و فشار بر وی شد. که با گذشت دو سال و سه ماه است از حبس وی، فشارهای بازجویان برای متقاعد کردنش برای همکاری با آنها همچنان ادامه دارد.

اواخر سال گذشته نیز در راستای فشارها برای متقاعد کردنش به همکاری، رای محکومیت دیگری در خصوص اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع (مبلغ چهار هزار یورو که برای شرکت در یک سمینار علمی دریافت کرده بود) بدون احضار حتی یک جلسه ! در دادگاه به ۹۱ روز حبس محکوم و حکم در زندان به وی ابلاغ شد.

متن کامل نامه امید کوکبی به دوست قدیمی اش علی شریفی به شرح زیر است:کوکبی نامه1

کوکبی نامه2


کوکبی نامه3



ناگفته ها و راز زندانی شدن دانشمند هسته ای امید کوکبی

No comments:

Post a Comment