Tuesday, May 7, 2013

مهمانپرست: محکومیت دو ایرانی در کنیا توطئه از پیش طراحی شده بود

وزارت خارجه ایران رای دادگاهی در کنیا در محکومیت دو شهروند ایرانی را غیرعادلانه دانسته و خواستار تجدید نظر در آن شده است.


روز دوشنبه این هفته، دادگاه کیفری نایروبی، پایتخت کنیا، احمد ابوالفتحی و منصور موسوی، شهروندان ایرانی را که به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری مجرم شناخته شده بودند به حبس ابد محکوم کرد.

پنجشنبه هفته گذشته، قاضی دادگاه این دو نفر را در ارتباط با اتهام در اختیار داشتن پانزده کیلوگرم مواد منفجره از نوع آر.دی.ایکس و اقدام به وارد کردن مقادیر بیشتری از این ماده برای عملیات خرابکاری در کنیا مجرم شناخته بود.


به گزارش خبرگزاری آلمان، احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی دو تبعه ایرانی و مظنون به عضویت در سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، دوم تیرماه سال گذشته به اتهام حمل ۱۵ کیلوگرم ماده منفجره بسیار قوی «آر. دی. ایکس» در کنیا بازداشت شدند.


در واکنش به رای دادگاه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که این دو شهروند ایرانی با ویزای معتبر و جهت گردشگری در سال گذشته وارد کنیا شده بودند.


به گزارش پایگاه خبری وزارت خارجه ایران، آقای مهمانپرست افزوده است که آنان “بر اساس یک سناریو و توطئه از پیش طراحی شده و به اتهام واهی، در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۲۰۱۲ (خرداد ماه سال گذشته) دستگیر شدند.”


آقای مهمانپرست سفر محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران به کنیا در خرداد ماه سال گذشته، را انگیزه این “سناریو و توطئه” دانسته است.


سخنگوی وزارت خارجه گفته است: “متاسفانه چنین اقداماتی پس از سفرهای موفقیت آمیز مقامات کشورمان به کشورهای دوست توسط بدخواهان و قدرت های استکباری مسبوق به سابقه است.”




 




سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روابط ایران و کنیا را “بسیار خوب” خوانده و با ابراز تاسف و ناخرسندی از رای دادگاه، آن را غیرعادلانه دانسته و خواستار “تجدید نظر جدی” در آن شده است.


به گفته آقای مهمانپرست، روابط ایران و کنیا در دولت‌های قبلی و جدید آن کشور رو به رشد بوده است و گفته است که ایران انتظار دارد “با تدبیر و درایت دولت جدید کنیا” موضوع به نحو مطلوبی مورد بازبینی و بررسی مجدد و مستقل قرار گیرد.


آقای مهمانپرست با ابراز امیدواری به اینکه از دو تبعه ایرانی رفع اتهام و از آنان اعاده حیثیت شود، گفته است که موضوع محکومیت این دو نفر از کانال‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دست پیگیری است.


پس از بازداشت احمد ابوالفتحی و منصور موسوی در بندر مومباسا در سال گذشته، به نقل از منابع پلیس کنیا گزارش شد که این دو نفر مقدار یکصد کیلوگرم ماده منفجره را برای انجام عملیات تروریستی وارد کنیا کرده بودند اما تنها حدود پانزده کیلوگرم از این مواد توسط پلیس کشف و ضبط شد.


برخی منابع در کنیا گفته بودند که بازداشت‌شدگان در صدد بودند ضمن تماس و همکاری با گروه‌های تروریستی در کنیا، به هدف‌های متعلق به آمریکا، اسرائیل، بریتانیا و عربستان سعودی در خاک آن کشور حمله کنند.


در جریان محاکمه متهمان، وکیل مدافع آنان گفت که هنگام بازجویی از موکلان او، ماموران اسرائیلی نیز حضور داشتند اما دادستانی پرونده این اتهام را بدون اساس خواند و خواستار ارائه مدارک و شواهدی در این مورد شد.


قاضی دادگاه هنگام صدور حکم محکومیت آقایان ابوالفتحی و موسوی، از ماموران امنیتی کنیا به خاطر موفقیت در دستگیری این دو نفر قدردانی کرد و گفت که در غیر اینصورت، فاجعه‌ای در کنیا روی می‌داد.



مهمانپرست: محکومیت دو ایرانی در کنیا توطئه از پیش طراحی شده بود

No comments:

Post a Comment