Tuesday, June 4, 2013

عباس کیارستمی: ما بیش از حد معمول آزادی داریم! من نگران حساب‌های بانکی هستم!

Juliette+Binoche+Abbas+Kiarostami+2010+Pusan+p1XsyzyVX Zl


کیهان لندن – ۱۱ خرداد ۹۲ – عباس کیارستمی‌فیلمساز سرشناس ایران که هر بار در آستانه انتخابات تقلبی رژیم اظهار نظرهایی می‌کند که با وجود همخوانی نداشتن با واقعیت موجود، نمی‌تواند او را متهم به «ساختارشکنی» و مخالفت با نظام هم بکند، این بار در یک ابراز عقیده عجیب و غریب از سردرگمی‌خود درباره رأی دادن به یکی از کاندیداهای رژیم که هر هشت تایشان در مجموع یک کوتوله سیاسی است چه برسد به تک تک شان، مدعی شد که در ایران بیش از حد معمول آزادی وجود دارد و مردم در کشورهای دیگر خیلی «با احتیاط» حرف می‌زنند و نگرانی اصلی او مسائل اقتصادی و «حساب‌های بانکی» است.


عباس کیارستمی‌که بنا بر معروف بودن خود در سطح بین المللی و به عنوان یک «هنرمند» می‌توانست و هم چنان نیز می‌تواند نقشی بیشتر در بازتاب مطالبات جامعه ایران و همان مردمی‌بازی کند که بدون داشتن حساب بانکی و یا اساسا چیزی در حساب بانکی خود داشتن، وی نگران موجودی «حساب‌های بانکی» آنهاست، هر بار به این بهانه که «سیاسی» نیست و به مسائل سیاسی کاری ندارد، درست در موسم رأی گیری‌ها به اظهار نظر سیاسی و به سود خیمه شب بازی‌های رژیم می‌پردازد.


کیارستمی‌این بار در گفتگو با «شرق» ضمن سخنانی مبهم و ناروشن درباره هنر و امکانات فعالیت هنری در ایران به طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب، اینها را نیز درباره انتخابات تقلبی رژیم و نامزدهایش گفت: «من به سرنوشت خودم، کشورم و ملت ایران علاقه‌مند هستم و در حال حاضر نمی‌دانم به کدام‌یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری رای دهم. این نامزدها قبل از این هم در جایگاه‌های مختلف مسوولیت‌هایی داشته‌اند و برخی از مشکلات امروز ما ناشی از عملکرد دیروز آنهاست. حال بازهم باید از همین تعداد یک را انتخاب کنیم. تکلیف ما مشخص نیست. حرف‌های چه کسی را باور کنم؟»


کیارستمی‌آنگاه نگرانی خود را از وضعیت اقتصادی کشور ابراز داشت و گفت: «نگرانی اصلی من مسایل اقتصادی است که همگان را به اشکال مختلف فلج کرده است. نگرانی من در زمینه آزادی نیست. چون بیش از حد معمول آزادی داریم. شما نمی‌توانید تصور کنید که در برخی کشورها مردم چقدر با احتیاط حرف می‌زنند.»


وی با اصرار دوباره بر اینکه «سیاسی» نیست، به نوشته «شرق» با تاکید بر «غیرسیاسی بودن نگرانی‌هایش» گفت: «بهتر است کار سیاسی را به مدیران سیاسی واگذار کنیم. پرسش‌های من اقتصادی است چون مهم‌ترین شاخص توسعه یک کشور است و بسیاربسیار مهم. شما هر روز حساب بانکی خود را چک می‌کنید و نه حساب آزادی‌هایتان را. ما در ایران تا حدود زیادی امنیت سیاسی و اجتماعی داریم اما امنیت اقتصادی به هیچ‌وجه؛ وگرنه من نمی‌توانستم الان با شما صحبت کنم»!


روشن نیست این هنرمند بین المللی ایران که «امنیت سیاسی و اجتماعی» را به امکان گفتگوی خود با یک نشریه مجاز جمهوری اسلامی‌کاهش می‌دهد، چگونه با این همه تجربه ای که دست کم در همان جهان سینما شاهد بوده است، معتقد است که در ایران «بیش از حد اندازه» آزادی وجود دارد ولی نمی‌داند که ملتی که هر روز بیش از پیش به زیر خط فقر رانده می‌شود و تورم نفس مردم عادی جامعه را گرفته است، اتفاقا هیچ نگرانی درباره «حساب بانکی» خالی و یا اساسا نداشته خود ندارد! مگر اینکه عباس کیارستمی‌نگران حساب بانکی بخش تازه به دوران رسیده جامعه باشد که خود نیز بر اساس تعریف طبقاتی به آن تعلق دارد.



عباس کیارستمی: ما بیش از حد معمول آزادی داریم! من نگران حساب‌های بانکی هستم!

No comments:

Post a Comment