Tuesday, June 4, 2013

فرانسه استفاده از گاز سارین را در سوریه تأیید کرد

130604165113 fabius 304x171 reuters

لوران فابیوس به زمان، محل و چگونگی استفاده از گاز سارین اشاره نکرد


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید در مدت دو سالی که از بحران سوریه می‌گذرد گاز سارین “به دفعات اما بصورت محدود” استفاده شده است. به گفته آقای فابیوس آزمایشهایی که در پاریس انجام شده این موضوع را ثابت می کند. وزیر خارجه فرانسه همچنین خواستار مجازات مسئولان استفاده از سلاح شیمیایی شده است.


در همین حال امروز گزارش سازمان ملل درباره جنگ داخلی سوریه هم منتشر شد.


سازمان ملل متحد می‌گوید بی‌رحمی در جنگ داخلی سوریه ابعاد بی سابقه‌ای پیدا کرده و “جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به اقدامی روزمره” تبدیل شده است. با این که هر دو طرف درگیر متهم به بی‌رحمی شده‌اند اما سازمان ملل معتقد است شدت و ابعاد قساوت حکومت و متحدانش فراتر از مخالفان است.


سازمان ملل به این نتیجه رسیده که سنگینی جرائمی در سوریه نیاز به “بررسی قضایی کشوری و بین المللی” دارد.


در گزارش سازمان ملل آمده که از بین ۳۰ مورد قتل‌عام مشکوک که در دو سال جنگ داخلی گزارش شده، بازرسان شواهد ۱۷ مورد را ثبت کرده‌اند.


در این گزارش که جنگ داخلی سوریه را در چهار ماه گذشته بررسی کرده آمده “شواهد قابل قبولی” هم از بکارگیری سلاح شیمیایی وجود دارد.



130604151819 qusair 304x171 ap.qusairlens قصیر در روزهای گذشته زیر هجوم سنگین حملات از جمله بمباران هوایی بوده است


نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان متحدشان بطور سیستماتیک مردم را در خانه‌هایشان حبس می کنند و آنها برای آب و غذا، انرژی و دارو کاملا به گروگان‌گیرها وابسته‌اند. در مواردی نیز مخالفان از این شیوه استفاده کرده‌اند.


هم دولت و هم مخالفان مردم را مجبور ترک خانه و زندگی‌شان می‌کنند و مردم را تهدید می‌کنند اگر خودداری کنند کشته می‌شوند.


عدم اجماع جامعه جهانی


سازمان ملل برای بحران سوریه راه حل نظامی نمی‌بیند و از جامعه جهانی خواسته مذاکرات صلح را هدف خود قرار دهند:


“برای بن بست سیاسی که مشخصه عملکرد جامعه جهانی درباره سوریه است، بهای انسانی پرداخت می‌شود.”


فیصل خباز حموی سفیر سوریه در سازمان ملل این گزارش را رد کرده و معتقد است کمیته سازمان ملل در “نتیجه گیری و جمع‌بندی بشدت اغراق کرده است.”


او می گوید این کمیته با وجود هشدارهایی قبلی، از ادبیاتی تفرقه افکنانه استفاده می‌کند که تمام اقشار جامعه سوریه آن را مردود می‌دانند.



130604152049 s 300 281x351 ap موشک روسی زمین به هوای اس-۳۰۰


این گزارش از قدرتهای خارجی خواسته دسترسی به سلاح را در سوریه آسان نکنند: “افزایش ارسال سلاح امید به توافق سیاسی را کمرنگ می‌کند.”


جامعه جهانی در هفته‌های اخیر به ارسال سلاح به سوریه توجه نشان داده و اتحادیه اروپا تحریم تسلیحاتی مخالفان را لغو کرد.


اما از طرف دیگر روسیه حمایت خود از دولت بشار اسد را ادامه می‌دهد و این اقدام اتحادیه اروپا را “ناامیدکننده” خواند. مسکو بعد از آن اعلام کرد موشک زمین به هوای اس-۳۰۰ به سوریه تحویل خواهد داد.


البته امروز ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت این قرارداد هنوز نهایی نشده و روسیه قصد ندارد “توازن قوا را در منطقه بر هم بزند.”


کودکان


این گزارش شواهد تازه‌ای از خشونت علیه کودکان را ارائه کرده است. بر این اساس، کودکان از قربانیان اصلی بحران سوریه هستند؛ بجز کشتاری که در صحنه نبرد اتفاق می افتد کودکان بطور روزمره کشته، اسیر و آواره می‌شوند، گروگان گرفته می‌شوند و مجبور می شوند شاهد شکنجه دیگران باشند.


تقریبا دو ماه پیش در حمله نیروهای دولتی به شهر صنمین در استان درعا “کودکان مجبور شدند شکنجه و قتل پدر و مادرهایشان را تماشا کنند.”


تقریبا در همان زمان در رستن در استان حمص ماموران ایست بازرسی “دو دختربچه هفت و نه ساله را که پدرشان داشت بازجویی می شد تهدید کردند اگر از دست از گریه برندارند کشته می شوند.”


این گزارش مخالفان دولت را هم به کودک‌ربایی و نقض حقوق کودکان متهم کرده است.


مخالفان کودکان را برای جنگیدن بکار گرفته‌اند و در دو سال بحران، ۸۶ کودک سرباز کشته شده‌اند که نیمی از آنها در سال ۲۰۱۳ بوده است.


در این گزارش آمده زنان قربانی تجاوز جنسی مخالفان و نیروهای دولتی بوده‌اند اما نیروهای وابسته به دولت بیشتر مرتکب این جنایت شده‌اند.


سلاح شیمیایی


سازمان ملل می‌گوید شواهد قابل قبولی از بکارگیری “مقدار محدودی سموم شیمیایی” در سوریه وجود دارد از جمله در حمله به خان‌عسل در استان حلب (۲۹ اسفند)، قطیبه در استان دمشق (۲۹ اسفند)، شیخ مقصود در استان حلب (۲۴ فروردین) و سراقب در استان ادلب (۹ اردیبهشت).



130604152200 allepo 512x288 reuters مخلفان مسلح در منطقه کرم‌الجبل در استان حلب


اما “بر اساس شواهد موجود تشخیص اینکه دقیقا چه نوع ماده شیمیایی چگونه بکار گرفته شده و چه کسی مسئول بوده ممکن نیست.”


بعلاوه سازمان ملل نمی‌تواند بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی مخالفان را مردود بداند.


سازمان ملل از دولت سوریه خواسته به بازرسان این سازمان اجازه دهد برای بررسی تمامی موارد مشکوک به استفاده از سلاح شیمیایی به این کشور سفر کنند اما سوریه از صدور این اجازه خودداری کرده و از بازرسان می خواهد فقط موارد مشخصی تحقیق کنند.


 


با این حال کارلا دل‌پونته دادستان سابق دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی از خبرنگاران خواسته تا بیش از حد به موضوع سلاح‌های شیمیایی نپردازند.


او گفت: “آدمهای زیادی در همین لحظه در سوریه دارند می‌میرند پس لطفا استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را به مهمترین مسئله این کشور تبدیل نکنید.”


در بحران سوریه که ریشه‌های آن به اعتراضات عمومی سال ۲۰۱۱ علیه حکومت بشار اسد برمی‌گردد، بیش از ۸۰ هزار نفر کشته و یک و نیم میلیون نفر آواره شده‌اند.


منبع: بی‌ بی‌ سی‌



فرانسه استفاده از گاز سارین را در سوریه تأیید کرد

No comments:

Post a Comment