Sunday, June 16, 2013

انتشار اسامی وزرای احتمالی کابینه آینده ایران به ریاست حسن روحانی


یک روز پس از انتخاب حسن روحانی، به عنوان رییس جمهور منتخب ایران، گمانه‌زنی‌ها برای کابینه‌ای که وی تا چندی دیگر تشکیل می‌دهد آغاز شد.





IMG11390945 بیشترین حساسیت‌ها در زمینه ترکیب آینده دولت ایران، در زمینه‌های اقتصادی و سیاست خارجی است.


حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران، شعارهای انتخاباتی خود را حول محور «دولت تدبیر و امید» شکل داده بود.


او همچنین بارها گفت که از تمامی گروه‌های فعال کنونی در داخل ایران، شامل اصولگرایان، میانه‌روها و اصلاح‌طلبان استفاده خواهد کرد.


خبرگزاری مهر در این زمینه نوشته که احتمالا «تفکر کارگزاران» بر این دولت سایه خواهد افکند و در صورت استفاده حسن روحانی از اصلاح‌طلبان، قطعا آنان در پست‌های غیر اقتصادی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان محیط زیست استفاده خواهند شد.


این خبرگزاری از محمدباقر نوبخت نیز به عنوان «دست راست اقتصادی» روحانی نام برده است.


نوبخت اکنون معاون اقتصادی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر کل حزب اعتدال و توسعه است.


همچنین گمانه‌زنی‌ها نشان ‌می‌دهد احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی نخستین اقدام حسن روحانی پس از تشکیل کابینه است.


وزارت امور اقتصادی و دارایی از کلیدی‌ترین وزارت‌خانه‌های اقتصادی در دولت ایران است که گفته می‌شود احتمالا به «محمدعلی نجفی» یا «روغنی ‌زنجانی‌ها» روسای اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی سپرده خواهد شد.


رییس بانک مرکزی ایران نیز در دولت حسن روحانی نیز به احتمال زیاد، از بین مجید قاسمی (مدیرعامل فعلی بانک پاسارگاد و رئیس کمیته اقتصادکلان مجمع تشخیص مصلحت نظام) و جلال رسول اف ( مدبرعامل فعلی بانک آینده) و سید محمد حسین عادلی (رئیس کل اسبق بانک مرکزی)، انتخاب خواهد شد.


نامزدهای احتمالی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اسحاق جهانگیری ( وزیر اسبق صنایع و رئیس ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی)، رضا ویسه (رئیس اسبق سازمان گسترش) ، غلامرضا شافعی ( رئیس فعلی سازمان گسترش)، یحیی آل اسحاق (وزیر بازرگانی دولت هاشمی رفسنجانی و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران) و محمد نهاوندیان ( رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ) هستند که گفته می‌شود شانس جهانگیری، آل اسحاق و نهاوندیان بیش از سایر گزینه‌های دیگر است.


برای وزارت نفت هم گزینه‌های متعددی وجود دارد و روحانی می‌تواند از بین اکبر ترکان ( قائم مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی و وزیر اسبق دفاع و راه و معاون اسبق وزیر نفت)، محمدرضا نعمت زاده ( وزیر صنایع و معادن دولتهای اول و دوم هاشمی رفسنجانی و رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی و معاون اسبق وزیر نفت) و بیژن زنگنه ( وزیر نیرو در دولت هاشمی رفسنجانی و وزیر نفت در دولت اصلاحات) یکی را به این وزارتخانه خبرساز بفرست.


در عین حال گمانه‌زنی‌ها حاکی است که از بین علی عبدالعلی زاده وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات، اکبر ترکان و عباس آخوندی (وزیر مسکن هاشمی رفسنجانی) یکی به وزارت راه و شهرسازی خواهد رفت تا جایگزین علی نیکزد شود.


 


منبع: رادیو فرانسه





انتشار اسامی وزرای احتمالی کابینه آینده ایران به ریاست حسن روحانی

No comments:

Post a Comment