Saturday, June 1, 2013

جان کری: تغییر رئیس‌جمهوری ایران در برنامه اتمی آن کشور تاثیری ندارد

IMAGE634977330005195357


وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که انتظار ندارد تغییر رئیس جمهوری ایران در برنامه اتمی آن کشور اثرگذار باشد.


او گفت تصمیم‌گیری در خصوص تغییر یا حفظ سیاست اتمی ایران با رهبر آن کشور است و برنده انتخابات ریاست جمهوری در سیاست اتمی ایران نقشی نخواهد داشت.


جان کری روز جمعه ۳۱ مه (۱۰ خرداد) گفت آمریکا نمی‌پذیرد که ایران به سلاح هسته‌ای مسلح شود.


ایران بارها تاکید کرده که برنامه اتمی آن کشور برای تولید برق و تهیه رادیو ایزوتوپ‌های دارویی است.


کشورهای غربی و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران بدگمان هستند و می‌گویند این کشور احتمالا در پی تولید تسلیحات اتمی است.


جان کری در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، گفت ‘صبر بین‌المللی’ نسبت به برنامه هسته‌ای ایران در حال سر آمدن است.


در این جلسه وزیر امور خارجه آلمان بر ادامه مذاکرات دیپلماتیک با ایران تاکید کرد.


مواضع نامزدهای انتخاباتی



130519172603 jalili 304x171 mehr nocredit

سعید جلیلی گفته است برنامه هسته‌ای ایران تحت تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تغییر نخواهد کرد




در روزهای گذشته و با آغاز تبلیغات انتخاباتی هشت نامزد تایید صلاحیت شده، آینده فعالیت‌های هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی بوده است که مرتبا در برنامه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ایران در آن از نامزدها سوال شده است.


این هشت نامزد همگی بر تداوم این برنامه در صورتی که به ریاست جمهوری برسند، تاکید کرده‌اند اما در عین حال اغلب آنان از لزوم در نظر گرفتن تمهیداتی برای بهبود روابط ایران با کشورهای جهان سخن گفته‌اند.


در این بین به نظر می‌رسد محمدرضا عارف و حسن روحانی، دو نامزدی که فاصله بیشتری با اصول‌گرایان و جناح حاکم بر ایران دارند، بر لزوم در نظر گرفتن روابط بین‌المللی در ضمن فعالیت‌های هسته‌ای تاکید بیشتری دارند.


با این حال نامزدهای اصول‌گرا تمایلی به تغییر در مسیر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشان نداده‌اند و از جمله محمدباقر قالیباف با وجود انتقاد از مدیریت دیپلماسی کشور، تصریح کرده است که قانون در ایران اجازه نمی‌دهد رئیس جمهوری، به‌تنهایی برای سیاست خارجی تصمیم بگیرد.


پیش‌تر هم چهره‌های نزدیک به حاکمیت و از جمله سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس تیم مذاکرات هسته‌ای که خود نامزد این انتخابات است و همچنین علی باقری که معاون و رئیس ستاد تبلیغاتی اوست، در موارد مختلفی گفته‌اند برنامه هسته‌ای ایران تحت تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تغییر نخواهد کرد.


‘صحیح هم نیست دخالت کنیم’



130529184330 wendy sherman 304x171 nocredit

وندى شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا: دولت آمریکا هیچ علاقه و نفعى در این ندارد که از هیچ‌یک از نامزدها حمایت کند




مقام‌های آمریکایی از روند کلی انتخابات در ایران انتقاد کرده‌اند و در عین حال گفته‌اند که از هیچ نامزد خاصی حمایت نمی‌کنند.


وندى شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است دولت آمریکا “هیچ علاقه و نفعى در این ندارد که از هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران حمایت کند”.


او روز چهارشنبه ۲۹ مه (۸ خرداد) به بى‌بى‌سی فارسى گفت: “صحیح هم نیست که ما از نامزد خاصى حمایت کنیم. این انتخاب مردم ایران است نه آمریکا یا هیچ کشور دیگر؛ و همان‌طور که می‌دانیم نظام سیاسى ایران به شکلی است که تصمیم‌هاى عمده و به ویژه جهت‌گیرى پرونده هسته‌اى در اختیار رهبر جمهورى اسلامی است؛ نه روساى جمهور.”


وزیر امور خارجه آمریکا یک هفته پیش از این در روز ۲۴ مه (۳ خرداد) از رد صلاحیت صدها نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری توسط‌ شورای نگهبان در ایران انتقاد کرده و آن را “سد کردن مسیر مشروع تحقق دموکراسی” توصیف کرده بود.


وزارت کشور ایران فهرست نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری ایران را روز ۳۱ اردیبهشت منتشر کرد اما نام اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سابق دفتر رئیس‌جمهور ایران در جمع تأیید صلاحیت‌شدگان نبود.


 


منبع: بی‌ بی‌ سی‌



جان کری: تغییر رئیس‌جمهوری ایران در برنامه اتمی آن کشور تاثیری ندارد

No comments:

Post a Comment